Menjadi Orang Kuat

(EDISI LUAHAN)

“Ya-allah….” Aku mengeluh buat kesekian kalinya..

Memang rasa nak hentak je kepala ni kat lantai.

Rasa nak sepak terajang semua budak yang buat muka mintak penampar.

Rasa nak tidur sampai tak bangun-bangun dah.

Dan rasa jugak nak gelak sampai terkeluar usus.heee

Hari ni dah genap hampir seminggu aku hilang benda paling berharga dalam hidup aku setakat ini. Bukan benda paling berharga kira-kira berjuta-juta ringgit tapi ni kes nilainya yang amatlah tinggi. Pemergianmu walaupun akan berganti namun tetap aku parah di sini. Macam tu jugalah bunyi keperitannya.

Dalam seminggu ni aku jalan pun dah tak macam orang. Zombie berjalan. Tapi zombie ok lagi aku rase kalau nak banding dengan aku ni. Zombie tak ada perasaan tapi aku ada jadi yang bab perasaan tu yang sakit tu. Ada jugak rasa macam mat bangla jalan kat bumi Malaysia ni.

Hari rabu lepas aku hilang encik Crocodile aku yang berisi segala macam. Dialah wallet kesayangan aku.huhu..

Waktu hilang tu memang nak cakap aku gaya optimis dan positif tahap gaban la.”insyaallah jumpa balik ni, budak tu nak duit je.” Pergi sana sini muka habis riang lagi. Memang tak ada gaya orang hilang wallet la. Bersorak sana sini, melompat, menari dan macam-macam lagi aktviti berjalan seperti biasa. Inilah aku..hahaha

Masa terus berlalu.

Khamis.

Jumaat.

Sabtu dan seterusnya……

Sampai suda hari kelapan dia pergi tak pulang-pulang. Segala macam ikhtiar aku usahakan. Hasil hampeh. Bayang wallet tu pun aku tak Nampak. Hati ni dah rasa lain macam. Berbulu semacam je rasa. Geng-geng setan dah start datang dok bisik-bisik tah apa kat aku. Mood aku dah start tak betul.

Dalam wallet aku ada segala khazanah hidup aku. Ada kawan datang dan cakap “rileks la bro, hilang dompet je. Kau kan kaya. IC buat je la lain kan dah selesai masalah.” Aku rasa macam nak ketuk je kepala budak tu.

“ Bapak kau pernah hilang wallet tak? Mesti serabut giler kan masa dia hilang tu kan? Silap-silap habis luruh segala rambut kat atas kepala dia sampai botak tengah.haaa..macam tu la kes aku ni. Dalam tu ada IC,Driving licence,Bank card,insurance Card, daan segala-gala benda la. Cuma aku maintain tak luruh rambut macam bapak kau je.” Ambik kau sedas bazooka dari aku. Terdiam terus dengar penjelasan dari aku.

Memang lepas orang dah tau ramai yang turut bersimpati. Aku cakap kalau korang nak tau macam mana aku hilang wallet ni cuba bayang serabutnya mak bapak korang hilang wallet. Simple kan?hahaha

Yang si malaun lahanat pencuri satu ni pun aku tak faham. Apa motif tak nak pulangkan balik wallet aku tu. Nak duit ambil la. Aku tak kesah walaupun kau nak ambil 200++ aku tu. Aku tak kesah langsung tapi yang isi kat dalam tu yang paling aku kisah..ya Allah…..

Hal ni bapak aku sendiri tak tau lagi. Memang seram sejuk jugak la kalau nak bagitau dia. Ni semua pasal peristiwa dua bulan lepas. Aku hilang 150++ pound sterling kat dalam bilik aku sendiri. Masa tu ada orang renovate rumah then aku bagitau kat bapak aku yang duit tu aku simpan kat dalam almari aku. Hilang kat dalam almari. Rileks je dia jawab..

“bagus la tu,asal tak letak depan pagar kat depan rumah je? Lagi senang orang nak curi. Tak payah susah-susah nak pecah masuk bilik.” Aaaaaaa……….

Sekarang aku dah tension tak ingat. Selama ni Nampak happy ceria kanak-kanak rebina sebenarnya plastic je. Memang tak ada siapa yang mampu untuk nak menafikan perasaan sendiri. Nak simpan lama mana perasaan tu. Lama-lama akan membusuk kat dalam hati sendiri. Aku dah tak tahan. Rasa nak nangis tapi nanti hilang la macho.huhu…

Nak kata fikiran dah tak betul. Hilang segala pertimbangan rasional. Malam tadi aku boleh je main lepas sound sorang budak ni. Pasal apa? Pasal dia azan tak sedap. Boleh kata azan lagu macam kat afrika la. Waka-waka sungguh. Yang aku tension sebab dia azan macam tu adalah kerana dia buat orang gelak. Bukan nak jawab azan. Awal-awal macam gile jugak la sound sebab azan tak sedap tapi fikir-fikir balik perlu jugak sound sebab dia menimbulkan fitnah time azan..huhu

Tengah-tengah tension yang amat bila fikir pasal encik crocodile. Aku rindu kau. Aku nak kau. Balik la sini. Asal kau tinggalkan aku?? Tak ada jodoh dah ke kita ni?? Memang bengang sungguh kat budak yang curi tu. Nasib baik aku tak tau siapakah anda wahai pencuri. Panjang lagi usia tulang rusukmu itu…

Tadi terkenang balik kat encik crocodile. Sayu je dok mengenang nasib. Memang ujian sungguh hidup ni. Tetiba ada sorang brader ni datang..

“Bro, mintak maaf. Aku terpijak spec ko kat kelas tadi…” lembut je suara tu menyapa telinga. Mata dah panas tiba-tiba. Aku dengar apa ni? Pesuruh angin datang membawa berita dongeng? Aku nak nangis. Macam-macam ujian datang segaligus. Tak bagi can nak bernafas langsung.

Memang ujian sungguh minggu ni. Datang serang bertubi-tubi. Semput aku nak lalu semua ni. Memang ada rasa nak lari je dari semua ni. Tapi benda ni hakikat. Nak lari pergi mana lagi. Ujian ni tanda sayang. Memang susah rupanya nak hadapi ujian-ujian macam ni.

Selama ni aku muhasabah diri, ujian-ujian yang datang uji aku semuanya pasal kesenangan. Tapi kali ni datang dalam kesusahan pulak dah..memang awal-awal terkejut. Nak hadapi pun tak tahu macam mana sebab tu haru. Bila fikir-fikirkan balik ringan sangat la ujian aku ni. Setakat hilang wallet pun nak patah semangat ape hal kan..positif ni.huhu..

Aku ambil contoh terdekat dalam kes-kes ujian ni. Kakak aku sendiri. Memang kalau aku nak cerita kat sini memang habis space blog ni. Berjela-jela karangan aku boleh buat pasal kisah hidup dia. Macam mana ujian dia. Macam mana ujian anak dia. Macam mana ujian suami dia. Kalau korang tau memang pedih. Ada la ala-ala kes ‘INDAHNYA UJIAN” gitu. Payahkan? Tapi dia rileks je lalui semua benda ni. Memang semangat padu habis. Aku tak kan tak boleh kan?

Nak ambil contoh lain pun boleh. Kita kembali kepada sirah nabi. Nabi yusuf. Macam mana ujian demi ujian datang dalam hidup dia. Tabah je lalui semua ujian tu. Bukan lalui ujian dengan tak ada perasaan main redah tak sedar je tapi ambil pengajaran dan ikhtibar. Perbaiki diri. Last-last jadi pembesar mesir. Nak tau lebih lanjut cari sendiri la. Penat aku nak bercerita nanti..

Jadi dengan ujian demi ujian yang aku hadapi hari ini aku merasakan ada baiknya untuk aku masa hadapan. Mana la tau tabah je last-last jadi Pm Malaysia macam nabi yusuf. Siapa tahu? Hahaha (always think positive)


p/s: hari ni memang rasa nak menulis macam ni. Hari ni tak ada cerpen. Idea memang banyak tapi tak ada mood nak tulis. Tengah-tengah tulis tiba-tiba teringat kat encik crocodile terus terbantut.huhu.. hidup ni memang kita tak boleh nak lari dari ujian. Lari la ke kutub selatan sekali pun tetap ada ujian. Ujian kesejukan disana.betul tak?haha.. jadi pastikan semakin banyak ujian datang kita menjadi semakin kuat bukan menjadi semakin lembik, patah semangat. Selamat meneruskan kehidupan dengan tabah ya semua..=)
Comments
2 Comments

2 comments:

  1. ok.. kalo nak tahu, dah komen dah tadi.. panjang giler.. tapi sebab tertekan 'back'. habis semua isi komen yang gempak tu..

    encik crocodile.. smart gak ayat tuh, tak pernah terfikir...

    jangan sangka air tenang takde buaya, mungkin croc tu taknak muncul lagi sebab ada rumpai laut yang panjang.. sape lah nak tolong potongkan..

    takpun, tolong bantaikan.. haha.. letak air panas atas badan dia.

    buaya tak makan air panas lah.. hehe.

    ok.. from the positif mind.. cuba lah fikir yang terbaik. mungkin selama ni, kita berada dalam zon selesa.. camne Allah nak uji dalam zon kecemasan pulak, guess what the meaning..

    jangan lah dok asyik terperap je dalam bilik..

    moga keluhan ini didengari oleh pembunuh crocodile tu.. supaya dia kasi lah badan nyer walaupun dah amik 200 isi badan, tapi pulangkan lah selebihnye..

    cya..

    ReplyDelete
  2. xper laaa at least en.crocodile yg hilang..leh ganti ngan en.adidas kaa pulak nnt ;) bukannya..benda lain yg xde galang gantinya...contohnya...minda yg tajam..atau pun penglihatan ker..Alhamdulillah...

    Mmg Allah sayang kita..bila kita diuji..as a reminder...kiranya esok2 kat padang mahsyar..Arief dh ada extra top-up kan ;)

    ok..take care my little bro..yg dh grown up :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...