Jawapan untuk Broframestone



Pantang di tegur, bapa sendiri di tetak mati.

Seorang lelaki berusia 33 tahun bertindak kejam dengan menetak bapa kandungnyanya sehingga mati.

Selain mencederakan ibunya dengan sebilah parang dalam kejadian di Kampung Pasir Puteh Mukim Tualak lewat petang semalam.

Tragedi berdarah kira-kira jam 7 malam itu,

Dikatakan bermula apabila suspek yang dipercayai mengalami masalah mental berang apabila tindakkanya memarahi anak saudaranya yang membuat bising ketika menunggu waktu berbuka puasa ditegur oleh bapanya yang berusia 60 tahun.

Berang dengan tindakan bapanya,

Suspek kemudian pergi mengambil parang di dapur rumah sebelum bertindak menetak kepala, tangan kanak dan kiri serta kaki kanan mangsa daripada paras buku lali sehingga putus.

Bicara Bro : Rasanya, terlalu ramai dalam masyarakat hari ini yang mengalamani masalah mental dan gangguan emosi yang melampau.

Mungkin perlu ada pihak yang perlu tampil ke hadapan untuk mengurangkan kes seperti ini.

Mereka perlukan terapi jiwa dan bukan di sumbatkan dalam Tanjung Rambutan atau Tampoi.

Tadi aku baca entry anak bunuh ayah ni kat blog Broframestone. Sebelum berakhir,dia ada cakap "Mungkin perlu ada pihak yang perlu tampil ke hadapan untuk mengurangkan kes seperti ini." Jadi aku pun terlintas nak buat entry ni...

Punca Masalah Mental

Seperti mana jasad kite perlu diberi makan setiap hari, begitu juga dengan rohani kite.. banyak yg mengabaikan makanan rohani, sehingga lama kelamaan dia menjadi makin jauh dengan Tuhan. Duniawi yang dikejar jadi kian jauh dan akhirnya kaki mula penat mengejar. Selalu gagal, tewas, tidak dapat apa yng diinginkan mengakibatkan tekanan dalam diri seseorang.. Lupa Tuhan. Lupa untuk mengadu kepada Tuhan, lupa untuk bertawakal dan berserah kepada Tuhan. Lupa untuk muhasabah diri.. Tekanan demi tekanan lalu mencetuskan mental illness..


Penyelesaian Mudah


Masalah ini boleh kita selesaikan dgn solat 5 waktu.. banyakkan selawat dan istighfar agar jiwa kita tenang dan pemaaaf.. kebanyakan antara kita alpa hingga lupa untuk solat semata mengejar duniawi semata.Kerana leka jiwa kita cepat resah,gelisah tak tenang... masa masalah datang cuma fikir benda bukan2...cuba bawa2 solat bermunajat,tadarus INSYAALLAH.... KETENANGAN JIWA MILIK KITA DAN AKAN TERHINDAR DARI BISIKAAN SYAITAN YG SENANTIASA INGIN MENYESATKAN KITA*amin


Fahmi Kata


Cuba kita cegah sebelum terkena. Jalan nak cegah senang sangat, kembali kepada Islam. Bukan tukarkan nama kepada nama yang lebih islamik. Bukan beli sejadah baru di rumah dan bukan juga meletakkan tasbih di dalam kereta kita semata-mata. Tetapi ayuh kita hayati Islam itu secara total. Islam sebagai JALAN HIDUP. The way of life~


Jawapan di atas aku copy paste dari iluvislam.com sebab aku malas nak menaip. Aku cari ayat yang sama dengan apa yang ada dalam kepala otak,aku copy. Haha..


P/s: Korang tak nak support aku untuk dapatkan iPhone 4 ke? Kalau sudi tekan SINI
Comments
12 Comments

12 comments:

  1. ini la punca masalah mental sbrnya,.sbb diri berjauhan dgn tuhan,.

    bila dpt masalah keadaan sekliling dprsalahkan,.

    sdkit sbnyk bnyk mngigatkan aku juga,.=))

    ReplyDelete
  2. kalau dididik dgn ilmu agama dr kecil insyaallah perkara camni xkan berlaku..

    ReplyDelete
  3. Bekalan agama masih di tahap cetek lg..huhuhu

    slm perkenalan..jumpe kt innit td..

    ReplyDelete
  4. x nak dekatkan dri pada Allah..tu yg mudah dengar bisikan2 halus n emosi pun mengatasi batasn akal untk berfikir..good entry...^____^

    ReplyDelete
  5. nasihat yang sangat berguna... terrbaeekkk,...!!

    ReplyDelete
  6. dekat kan lah diri dengan Tuhan

    insyaAllah tak terjadinye perkara sebegini

    nasihat yang bagus

    thanks for sharing ya

    :)

    ReplyDelete
  7. seriously xsnggup nk tgk berita td.

    ReplyDelete
  8. hubungan dengan Allah kita kena jaga betul2..

    baru hati pun tenang dan xdk masalah kan..ehhehe

    ReplyDelete
  9. betol... sangat setuju dengan jawapan itu. lepas tu kena doa banyak2 supaya Allah jaga hati tu sebaik2nya... dalam masa yang sama kena jaga perbuatan.

    ReplyDelete
  10. berdoa mintak dijauhkan. tapi tak dinafikan stress boleh menganggu emosi mental kita. jadi, senyum2 selalu. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...