Lebuhraya Kehidupan Yang Misteri



Bismillahirrahmanirrahim…

Dulu aku menulis blog untuk mengejar traffic. Ya,aku dah cerita banyak kali mengenai perkara ini. Aku mengejar traffic kerana duit. Walaupun duit yang aku dapat namun kepuasan itu tidak pernah ada. Maka kini blog tidak lagi menjadi focus sumber kewangan aku. Aku bina platform lain dimana kepuasan duit itu lebih kebaboomm! Kini aku alihkan blog aku kepada mengejar kepuasan. Kepuasan dalam memberi. Semoga setiap susun kata aku dapat memberi sesuatu kepada pembaca.

Traffic blog aku yang seminggu sekali bahkan dua minggu sekali update sangat tidak mengujakan. Barangkali sehari 200-300 pageviews sahaja. Namun aku tau para pembaca yang datang bukan untuk mencari bahan-bahan bacaan yang sensasi dan melalaikan. Mereka hadir untuk mencari sesuatu dan insyaallah mereka mendapat sesuatu yang bermanfaat. Aku puas!

Ok,panjang sangat muqaddimah kali ini. Ayuh kita mula berbicara tentang kehidupan.

Hidup ini satu perjalanan yang sangat misteri. Kita tidak tau apa yang kita akan temui dihadapan. Apa yang kita rancang kadang-kadang jalan seperti yang kita mahu. Ada yang kita tak rancang pun tapi terjadi. Kita ini hidup dalam percaturan Tuhan. Kita merancang, Allah pun merancang dan Allah sebaik perancang.
Aku pernah rancang dengan kawan-kawan aku untuk pergi berfoya-foya (baca: berukhwah) di sunway pyramid. Ok, darah muda ni memang gila-gila sikit. Jadi kami bergerak dengan dua buah kereta dan lumba siapa akan sampai dulu. Bawa kereta tak ingat dunia. Nak dijadikan cerita, tengah2 aku buat drift(over) kat satu fly over ni, tayar meletup! Gelabah aku.Haha.. Akhirnya geng kereta aku sampai hampir 30 minit lambat.

Itu kisah pertama. Ini kisah kedua.

Setelah berbulan aku kerja dan kumpul duit maka sampailah satu masa aku ingin memenuhi kehendak nafsu aku ini. Jap, bukan sahaja kehendak tetapi keperluan juga. (aku sangat teliti dalam menilai kehendak dan keperluan diri) Maka satu hari ni aku pergi la beli iPad 2. Kunun-kununnya untuk memudahkan aku nak study medic nanti. Boleh baca ebook dalam train.Wahaha.. Ok, perjalanan pulang dari membeli gadget idaman itu, aku eksiden! Alhamdulillah tidak apa yang melayang kecuali duit. Banyak wo duit habis! Dalam sehari sahaja RM3k++ duit aku melayang. Fuhhhh~

Nampak tak bagaimana banyak perkara yang berlaku diluar jangkaan kita. Kita sangka cuaca cantik sepanjang hari rupanya petang tu banjir datang. Tengah eksited dan seronok tiba-tiba kedebuk datang musibah! Persoalannya, bagaimana kita mengendali situasi diluar jangkaan itu? Allah sedang membentuk kita so terpulang kepada kita ingin menerima tarbiah itu bagaimana. Rugi jika pelaburan pelaburan seperti ini tidak menghasilkan produk yang lebih baik. Serius.

Dan biasanya peristiwa-peristiwa yang dramatic ini berlaku apabila kita berada di puncak. Sebab itu ia dramatic dan menarik!!

Aku tak puas lagi sambut berita gembira tentang keputusan SPM aku yang Alhamdulillah memuaskan hati aku dan semua orang sekeliling aku. Ayah aku punya la bangga dapat anak yang bijaksana macam aku(perasan jap), mak aku punyalah seronok tengok anak dia yang hensem ini Berjaya (perasan lagi) tup tup mak aku meninggal! Huwaaarrggghhhh.. Kalau aku tengok movie jalan cerita macam ni pun aku frust menonggeng walaupun bukan reality. Apatah lagi berlaku kat aku sendiri. Memang tergamam sentap la der!

Mak aku pergi saat keluarga aku sedang berada di puncak. 2012 ialah tahun yang membanggakan bagi ayah aku dimana 4 orang adik beradik aku sedang buat PHD serentak. Aku dapat result SPM yang baik. Aku nak sambung belajar diluar Negara. Keluar seorang lagi ahli keluarga baru. Tahun yang gembira kan? Tapi, perancangan Allah itu lebih baik maka bertukarlah 2012 ini kepada tahun yang paling sedih dan sayu. Hailaaa…

Tidak pernah terlintas difikiran aku yang mak aku akan pergi seawal ini. Tapi pernah juga la aku fikir yang aku PERLU kahwin awal supaya mak ayah aku sempat tengok isteri aku yang macho dan anak-anak aku yang kacak. Ok, over gila! HAHA

Persoalannya sekali lagi, bagaimana kita menghadapi situasi ini?

Dulu masa kecil-kecil aku tengok cerita cindarella yang ada mak tiri jahat. Aku tengok bawang putih bawang merah. Aku tengok dan baca macam-macam cerita yang berkaitan dengan mak tiri. Kadang-kadang pelik juga, asal mak tiri mesti jahat kan. Asal tiri-tiri ni jahat. Ada tertulis dalam dasar perlembagaan persatuan tiri-tiri ni yang memaksa tiri-tiri ini menjadi jahat ke? Whoaaa!!

Tapi ramai yang tak sedar bahawa Saidatina Fatimah mempunyai ramai mak tiri dan tidak ada seorang pun yang jahat. Mitos busted!

Oh ya, tidak pernah terlintas juga dalam neuron-neuron kepala otak aku ini bahawa suatu hari nanti aku akan ada mak tiri. Sumpah cerita mak tiri sangat ekstrim untuk main lintas-lintas di fikiran aku sebelum ini! Tapi kini ia bukan lagi lintasan. Ia adalah satu reality yang berlari-lari anak diminda aku.


Sekali lagi, bagaimana kita menyambut sentuhan kasih sayang dari Sang Kekasih ini dan menghargai peluang tarbiah ini?

“Dan kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar berita kepada orang-orang yang sabar. Yaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata “ Innalillahiwainnailaihirajiun”. Mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk” 

Note: Mulut mengucapkan “Innalillahiwainnailaihirajiun” tapi tak ramai yang benar-benar beriman dan beramal dengan ayat ini.

Jalan raya kehidupan ini penuh dengan misteri. Bahkan lebih misteri dari lebuh raya karak. Hoyeaahh!

Mungkin ada yang memilih untuk memendam kisah hidup masing-masing. lagi-lagi yang kununnya tragis sebegini. Malu untuk didedahkan kepada dunia. Tapi mata dan hati aku memandang tidak seperti ini. Aku ingin hadapi kisah ini dengan penuh bahagia dan saksama. Dan aku ingin kongsikan kisah yang kununnya tragis dan dramatic ini kepada semua. Kisah ini akan terus menggapai siapa yang termampu.

Saya yakin mama tidak malu melihat anak kesayangannya ini mendedahkan cerita seperti ini kepada umum. Bahkan dia akan berasa teramat super duper bangga melihat bagaimana anaknya mengurus situasi hidupnya. Dia akan terharu melihat aku tabah dan kental mengharungi semua ini.

Dia akan cakap:

 “Wahai anakku, tidak ada sebab untuk kau terus menerus meratapi pemergianku ini sehingga membantutkan perjuanganmu. Jadikan kisah kita ini sebagai batu loncatan untuk kau pergi lebih jauh dengan penuh yakin dan kuat. Aku tidak suka melihat kau bersedih dengan pemergianku ini. Kerana aku tidak akan mendapat apa-apa dari kesedihanmu itu. Aku lebih suka melihat kau terus melangkah menjadi seorang yang berguna kerana engkaulah asset aku saat ini. Pergilah sayang, teruskan hidup dan perjuangan dengan azam dan tekad yang baru. Aku sentiasa disini, menunggu untuk kita sama-sama melangkah ke syurga kelak”

Ini imaginasi aku semata-mata tetapi aku yakin itulah apa yang terbaik dan apa yang diingini.

Doakan saya dan keluarga saya terus tabah dalam hidup ini. Ayuh maju kehadapan. Yoshhh!!

Comments
11 Comments

11 comments:

  1. tahniah atas kejayaan SPM ko.. *xde dapat apa2 hadiah dari family ke? wink2*
    dan takziah jugak untuk korang sekeluarga.

    highway kehidupan ni memang tersangat misteri.. kita xtau apa yang akan ada di hadapan kita esok. tapi hanya DIA Yang Maha Mengetahui. dan DIA takkan pernah sesekali menzalimi hamba-hambaNYA.

    teruskan usaha ke arah kejayaan. ;D

    *4 orang buat PhD tu?? gempak gilak..!*

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..trimass..hadiah spm tak dpt lagi.hehe.. kita kena sentiasa siap sedia menghadapi hari2 mendatang. :)

      Doakan, abang-abang dan kakak-kakak aku yang PHD ni menjadi pembakar semangat aku untuk jd Dr juga.hehe

      Delete
  2. fuyyoo! (y)

    all the best exam nanti!

    ReplyDelete
    Replies
    1. punah dah exam anat tadi, hampeh tol arab ni. Cakap exam mcq skali kuar sume subjektif. hensem tol prof! grrr

      Delete
  3. sekarang buat apa? sambung belajar kat mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang tgh study medicine di cairo. doakan! hehe :D

      Delete
  4. Hidup ni lebih dasyat daripada lebuh raya kerana ia adalah satu perjalanan tanpa henti penuh liku dan rona tnpa kita sedarai kalau terleka kita akan tebabas... Bagus lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila pakai safety kit yang original! HAHA

      Delete
  5. platform ape tu yang 'dimana kepuasan duit itu lebih kebaboomm!'?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..lebih kepada platform online jugak cuma bukan platform blog la. :D

      Delete
  6. Salam bual bicara dari tiqa. Seikhlasnya Tiqa jg merasa bangga dan seikhlsnya Minda Fahmi sebhgian dr tmpat rujukan tiqa. Alhamdullilah,tahun baru membrikn azam dan tuntutn yg slama ini sukar untk dbuat. Wlaupn smakin bz dgn rutin hrian dan assgmnt,tiqa sntiasa mncelah mncr pluang utk mliht blog ini sbgai pnambh ilmu dan nsihat dalam brteman mskipun tdk prnh brtmu berkngsi ilmu scr terus,tapi snggh syukur pd yg esa krn tiqa dikelilingi dgn teman dan pmbri nsiht yg tdk prnh jauh dr ini,bhkan sntiasa mnyedarkan tiqa sntiasa pbila mulai trleka,amin. Trima kasih minda fahmi(smga sukses dan blik ke mlysia sbgai dktor dan insyaallah tringn jgk brtmu utk sling brkngsi ilmu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...