Aku dan Lukisan Bernilai 18 Ribu Egypt Pound

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah hari ni Allah beri kesempatan kepada saya untuk mendapat sedikit masa lebih untuk diluangkan dengan blog ini. Hari ini sepatutnya ada kelas. Lecturer siap cakap hari ni ada amali physiology. Jangan lupa bawa lab coat!!!

Tunggu punya tunggu lecturer masuk kelas sedar-sedar dah tunggu dekat 30 minit. Tiba-tiba ada kawan masuk kelas dan cakap hari ni sebenarnya cuti. Kan...Keling gila kan? Semalam cakap ada kelas tiba-tiba hari ni dah cuti raya adha. Memang arab! Haha..

Jom mula bercerita tentang "Lukisan Bernilai 18 Ribu Egypt Pound" pula! :D


"Kelmarin (Isnin, 22/10/12) gruop nasyid kebanggaan Indonesia Izzatul Islam (IZIS) mengadakan konsert amal kutipan dana untuk Palestina. Perhelatan yang dibanjiri ribuan penonton dari berbagai negara ini diadakan di al-Azhar Conference Center (ACC), Nasr City, Cairo, Mesir. Tak kurang empat stesen TV menyiarkan konsert ini.

Konsert yang bertajuk 'Free Palestine' ini selain IZIS juga dimeriahkan oleh acoustic nasyid IKRAM Malaysia dan Dai Nada Grup nasyid mahasiswa Indonesia di Mesir.

Grup IZIS datang ke Mesir sebagai bagian Tim berjumlah 21 orang yang diberangkatkan KNRP (Komite Nasional untuk Rakyat Palestina) dengan tujuan akhir Gaza Palestina. Tim KNRP ini dikomandoi Soeripto, Ketua Umum KNRP.

Setelah dari Mesir, Tim KNRP akan ke Palestina (Rabu, 24/10) ber-Idul Adha di Gaza dengan membawa hasil konsert amal dan bantuan kemanusiaan yang sudah dikumpulkan sebelumnya termasuk menyerahkan qurban 1000 kambing dari warga Indonesia sebagai bukti cinta Indonesia untuk Palestina.

Selain konsert, Kutipan dana untuk Palestina ini diisi juga lelong amal, salahsatunya lelong lukisan Syeikh Ahmad Yasin karya@setobuje seniman Indonesia. Lukisan dg style WPAP keren ini dilelong & akan dipasang di rumah Syaikh Ahmad Yasin di Gaza sebagai memorabilia. Dan yang beruntung 'membeli' lukisan ini adalah mahasiswa asal Malaysia dengan harga 3000 U$ setara hampir 30 juta rupiah.

Dipetik dan diubah dari SINI

TAKBIR!TAKBIR!TAKBIR!

Konsert ini memang terbaik! Dalam pengalaman hidup saya,inilah konsert yang paling hebat yang pernah saya pergi.(hakikatnya konsert terakhir saya pernah pergi ialah pada darjah 3,konsert Raihan). Roh nasyid islamnya menusuk kalbu. Rasa zuukkk.. Memang jiwa meronta-ronta ingin turut sama berjuang di Palestin. Rasa ingin menjadi seorang muslim dan mukmin yang lebih baik. :')

Persoalannya, apakah usaha kita setelah konsert ini habis. Rugi jika tidak menggunakan momentum yang kita dapat dari program sebegini dengan sebaiknya. Dan tidak ada guna berkonsert,berusrah,berdaurah dan sebagainya namun lepas habis program,tidak ada penerusan. Maka istiqmahlah!!

Oraiteee.. berbalik kepada kisah Lukisan As-Syahid Sheikh Ahmad Yassin ini. Macam dalam gambar kat atas ni. Saya telah berjaya bid lukisan itu dengan nilai 3000 USD ataupun 18 Ribu Egypt Pound. Gila? Banyak duit? Atau saya hanya nak menunjuk-nunjuk? Haaaa.. inilah tujuan saya menulis entry kali ini. Jom habiskan membaca. ^_^


Status FB saya :

Lukisan As-Syahid Sheikh Ahmad Yassin:

Lukisan ini hanya terdapat 3 salinan di Dunia. Satu di Jakarta. Satu di dalam gambar ini dan satu lagi akan digantungkan di dalam rumah Sheikh Ahmad Yassin setibanya ikhwah dari indon ke Palestin lusa
. Kerana keunikan ini, gambar ini telah dibida dengan harga 3000 USD.

Selain sentuhan roh jihad Palestin, ada satu lagi roh yang berjaya menyentuh aku semalam.Roh dermawan yang ditunjukkan insan-insan disebalik proses bidaan semalam. Dan 'si dia' ini akan terus menjadi idolaku dalam hidup ini. Idola dalam menghulurkan tangan dan memberi. Semoga infaq kita diterima Allah. :')

Aku ingin menjadi si kaya yang dermawan. Insyaallah!




Ayuh saya ceritakan kisah sebenar. Siapakah "Si dia" yang saya sebutkan dalam status saya tersebut. Jeng3..

Pada saat pengerusi majlis mempersembahkan lukisan tersebut, saya terlintas satu benda. Saya teringat pada si dia yang suka benda-benda macam ni. Si dia ini suka mengumpul art-art dari Palestin. Dalam masa yang sama sambil kumpul itu, dia niat untuk infaq.

Saya ada banyak pengalaman bersama si dia ini. Beliau merupakan seorang yang sangat pemurah dan dermawan. Alhamdulillah Allah telah kurniakan rezeki yang lebih kepada beliau dan syukur beliau menggunakan kelebihan itu untuk 'membeli' saham di akhirat. Dan atas sebab ini saya telah hubungi beliau pada saat pengerusi majlis mulakan proses bidaan.

Saya di Egypt dan beliau di Malaysia. Kami hanya berhubung menggunakan Whatsapp. Coolio~

"Salam.. Nak lukisan Sheikh Ahmad Yassin tak? Satu lagi salinan Ikhwah Indon akan hadiahkan kepada keluarga As-Syahid"

"Naaakkkkkk...Nakkkk..."

Maka saya pun angkat tangan dan nyatakan nilai yang saya ingin bida. Sehingga pada akhirnya Alhamdulillah..Kami telah membida dengan nilai 3000 USD dan tidak ada yang ingin lawan lagi. Maka lukisan itu milik kami. Eh, milik si dia kerana si dia yang mengeluarkan duit.

Saya ingat lagi ada satu ketika itu di Charity Dinner untuk kumpul Dana Palestin, Si dia telah pergi ke satu booth yang menjual art-art berkaitan palestin dan beliau telah membeli semuaaaa barang di booth tersebut. Licin! Fuuhhhh..

Sampai sini sahaja kisah kita pada hari ini ye adik-adik sekaliannn..hehe..

Kesimpulan untuk entry kali ini ialah:

1) Gambar tersebut bukan dibida menggunakan duit saya tetapi ada individu disebaliknya. :)

2) Saya sangat terinspirasi dengan sifat pemurah Si dia dan saya ingin menjadikan beliau sebagai salah seorang idola saya. Saya ingin menjadi kaya dan dermawan. Doakan saya! :D

3) Isu Palestin bukan sahaja isu kemanusiaan tetapi ia adalah isu Aqidah. Isu Ukhwah Islamiyyah. Mengapa kita bersungguh-sungguh ingin membantu rakyat Palestin? Kerana mereka ialah saudara kita yang telah diikat dengan ikatan Aqidah. Ikatan Ukhwah Islamiyyah. Dan kita WAJIB bantu mereka!

Fahmi: Kalau saya infaq guna duit saya, habislah duit simpanan nak nikah. :p Haaa.. siapa nak tau siapakah si dia, jom lepak minum-minum sambil saya cerita siapa si dia. Adakah bakal isteri saya? Anak orang kaya tuuuuuu.. whoaaaa!! :D
Comments
4 Comments

4 comments:

  1. I know her! <3 <-- love untuk 'her' itu! hikhik

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.. Lets be like her. Harta di tangan, Allah di hati, insyaAllah :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...