Memoir 2012


Bismillahirrahmanirrahim…

Alhamdulillah kita telah menjejakkan kaki ke tahun 2013. Kita telah Berjaya melalui tahun 2012 dengan penuh jayanya,mungkin. Macam-macam perkara telah kita lalui sepanjang tahun 2012. Ada yang gembira,ada yang sedih,ada yang seram, ada yang lawak, ada yang mematangkan, ada yang menggilakan,ada yang membunuh. Fuhh..

Jadi entry kali ini aku nak gak la buat entry-entry macam blogger lain, kunun-kununnya Memoir 2012.Haha..

Tujuan aku membuat entry ini ialah sebagai mendokumentasikan nota kehidupan aku dimana pada tahun 2050 nanti aku boleh baca semula dan eh, 2012 aku kisah dia macam ni la. Terus menitiskan air mata mengenang zaman muda-muda dulu. Cewahhh..

2012 merupakan tahun yang sangat mencabar buat aku. Tahun yang besar. Tahun yang keras. Tahun yang lembut. Tahun yang membuai, tahun yang menggoncang. Kerana itulah aku meluangkan sedikit masa aku untuk mencatat nota-nota 2012 aku. Yang mana aku rasa aku sendiri dapat mengambil pelajaran dan pengajaran begitu juga para pembaca dapat merasai bersama. Ayuh kita mulakan!



Habis sahaja SPM 2011, aku terus balik ke Bangi. Dalam kepala, semenjak awal 2011 lagi aku dah berazam nak jadi cikgu sementara tunggu keputusan SPM. Maka Sri Ayesha Islamic School menjadi target aku. Aku pilih sekolah ini kerana ia dekat dengan rumah aku dan budak-budak sini majority speaking English. Maka objektif aku selain dari memupuk rasa kasih sayang terhadap anak-anak dan membelai amarah panas baran aku ini ialah ingin memantapkan English aku. Tercapaikah objektif aku ini? Haha..

Oh ya, aku mengajar budak-budak sekolah rendah. Dalam gambar ini ialah anak aku kat nursery yang aku selalu pergi main dengan dia selepas aku habis mengajar. Comel kan? Ok, aku rindu semua anak-anak aku kat Sri Ayesha. :’)


Setelah sekian lama kami tidak membuat family gathering dan pergi berjalan makan angin sama-sama, akhirnya kalau tak silap aku cuti tahun baru cina 2012 kami berkesempatan pergi ke Cameron Highland, Alhamdulillah. Aku kira ini merupakan family gathering yang terakhir buat selama-lamanya.(sebabnya anda akan tahu sebentar lagi) Ops, kami tidak dapat berhimpun bersama didunia tapi insyaallah di syurga kelak kami akan berhimpun dan bersama buat selama-lamanya. Ameen..


“ Uishh.. kenapa peluk kuat sangat ni mama?”

“ Saja nak peluk, takut nanti ada orang ambil anak mama..”

Alhamdulillah 2012 juga aku berkesempatan keluar dating bertiga dengan abah dan mama. Kami pergi makan seafood di salah satu persisiran pantai Thailand. Pagi itu keluar rumah dan terus menuju ke destinasi yang katanya seafoodnya sedap. Kami lunch di sana. Oh, rumah saya dekat dengan sempadan Malaysia-Thailand. So kami driving sahaja. Hehe.. Sempat la ambil beberapa shot gambar dengan mama dan jalan-jalan sebentar di tepi pantai.

“Ini kalau bawa aiman iman ni, mesti diorang seronok main lari-lari. Nanti lain kali kita sewa chalet dan bermalam family kat sini la. Seronok juga” mama ingat akan cucu-cucunya. Tapi hajat tak kesampaian…

*Muka aku lain gila. Nampak tua. Berkerut sebab tak bawa spek dan silau yang amat.


Alhamdulillah. Ini gambar aku dan mak aku selepas aku mengambil keputusan SPM 2011. Nampak muka aku gembira? Nampak muka mak aku bangga? Alhamdulillah mama sempat tengok aku Berjaya walaupun sekadar SPM sahaja. :’)


Aku kira selepas aku tamatkan kontrak bekerja di Sri Ayesha dua bulan awal, maka aku ingin habiskan masa di Perlis dan dan bersama-sama dengan parent aku. Ya lah, September akan datang aku akan pergi sambung belajar jadi inilah sahaja sisa-sisa masa bersama di Malaysia. Tiba-tiba abah dan mama nak ke UK pula. Aku frust gak la awal-awal tu. Rasa macam kena tinggal. Hehe..

Rupa-rupanya inilah honeymoon mereka yang terakhir didunia ini. Abah redha mama. Mama bahagia bersama abah. :D


Ini kenangan bersama sahabat-sahabat saya yang awesome pula. Tidak lama selepas mendapat keputusan SPM, kawan aku offer satu pass VIP untuk melihat F1 2012. Dah la tak pernah g Sepang circuit tu! Fuhhhhhh! Walaweehhh!! Aku melompat-lompat,dalam hati. Haha.. Untuk tau kisah panjang tentang ini korang boleh baca kat SINI. Dalam gambar ini saya dan kawan saya sedang mengambil makanan di dalam bilik aircond dan kami menikmati lunch kami bersama COO Petronas Dagang. Whoaaa!!


Ya, tahun 2012 tahun yang menggoncang emosi aku dengan goncangan yang dahsyat. Emosi, mental, rasional aku terganggu. Kami dikejutkan dengan pemergian mama tercinta. Sangat tiba-tiba. Pagi itu aku sembang dengan mama seperti biasa namun pada tengah hari mama sudah tidak sedarkan diri. Tidak sakit apa-apa. Comel sungguh mama ni. :’D

Gambar atas ni gambar selepas pengebumian mama. Untuk baca kisah tentang mama aku boleh baca di :



Walau tidak cemerlang mana tapi tah macam mana aku telah disenaraikan sebagai salah seorang pelajar cemerlang SPM 2011 di MATRI. Misteri sungguh. Haha.. Gambar ini aku sedang bersalaman dengan Prof Dr Zamrin, pakar Cardiothoracic di HUKM. Insyaallah suatu hari nanti aku akan jadi pakar Cardiothoracic seperti dia juga. Mama tidak sempat tengok aku naik pentas pada hari kecemerlangan. Haiiihhh..


Raya Aidilfitri 2012. Raya pertama tanpa mama. Senyum seribu rasa.






2012 langkah bermula. Meneruskan perjalanan hidup menuju ke hadapan. Aku meninggalkan Malaysia pada oktober untuk menyambung pelajaran di Egypt. Aku disini menimba ilmu perubatan. Mencari pengalaman meluaskan pandangan. Terus maju atas jalan dakwah ini. Insyaallah.

Walaupun aku selalu down di Egypt ini, mohon sahabat sahabat ikhwah-ikhwah sentiasa disisi membantu. 2012 tahun aku kuat dan lemah. Tahun aku di atas dan dibawah. Tahun 2012 tahun rojak.


Pengantin rasa selamat. Asal tiba-tiba gambar ini boleh masuk? Whoaaa!!




Tahun 2012 aku membesar. Menjadi seorang ayah,guru,anak dan suami.eh.

Ayuh bungkus kemas-kemas memori 2012. Jadikan bekalan untuk terus menempuh tahun-tahun mendatang. Semua perkara ini membuatkan kita kuat dan kental.

What doesn’t kill you makes you stronger! Hoyeaahhhh!!

Yang terakhir, mama dan abah aku comel. Kbai


Comments
6 Comments

6 comments:

  1. waaaa....pengalaman mengajar kita erti kehidupan :) akak doakan adik berjaya:)

    ReplyDelete
  2. jadikann memory yg sllu terpahat dlm hati dan menjadi tonngak kejyn anda

    cewah aku plak yg beria

    ReplyDelete
  3. :)..inilah dinamakan dunia yg sementara

    ReplyDelete
  4. Fantastic write-up plus to the point. I don't know if it is in truth the absolute right place ought to yet does one individuals have any kind of thoughts on where you'll get several ghost writers?

    Thanks ahead of time.
    Here is my site Genital Warts Treatments

    ReplyDelete
  5. Dlm byk2 entri... entri ni memikat utk dikomen first sekali. Hurmm.. adore ur strength.. btw, good luck and be a good muslim doc. In another 5 yrs, we may call u Dr. Fahmi. :))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...