Kahwin Lari : Mentaliti Masyarakat

Kredit to blogger yang hensem



"Jangan masuk dalam hutan tu! Bahaya dalam hutan tu. Kita pun tak tau ada apa dalam hutan tu. Tah2 ada Aragog. Kena makan sia-sia je hidup"

Harry masih berdegil dan bertekad untuk masuk juga kedalam hutan tersebut. Setelah membuat percaturan dan persediaan yang sepatutnya, Harry kira dia insyaallah mampu menghadapi risiko dan cabaran sepanjang pengembaraan tersebut. Maka beliau pun melangkah masuk ke dalam hutan itu.

Pakciknya ,Dumbledore menggeleng kepala.

Apakah tindakan yang sepatutnya pakciknya lakukan pada ketika itu?

1) Memberikan Elder Wand yang mana merupakan the most powerful wand in the world sebagai kit bantuan kepada Harry untuk menempuh alam yang mencabar itu. Atau..

2) "Pergi mampus kau dalam hutan itu! Jangan jumpa aku dah lepas ni. Aku taknak cakap dengan kau dah! Puihhhhhh!!"

Malangnya masyarakat hari ini lebih selesa memilih pilihan kedua apabila berhadapan dengan situasi ini. Emosi dan Ego menang!

Mesti ramai yang tak faham apa yang saya cuba sampaikan bukan? Dengan segala hormat dipersilakan baca sehingga akhir.

Suka untuk saya bawakan analogi ini apabila melihat salah satu realiti mentaliti masyarakat kita terutamanya masyarakat melayu. Saya tidak menghukum secara total kepada masyarakat melayu tetapi keadaan ini dominan di dalam kehidupan seharian kita. Saya sendiri pernah berhadapan dengan situasi begini!

Kenapa watak-watak dari novel bersiri Harry Potter seperti Harry,Aragog dan Dumbledore yang menjadi pilihan? Kerana tidak guna tonton macam-macam jenis movie tapi tak dapat nak relate dengan persekitaran kita. Whoaaa!!
Peah telah melarikan diri dari rumah untuk mengikut Karim apabila kedua-dua ibubapa Peah dan Karim menentang keras hasrat mereka untuk menikah. “Kalau kau nak sangat kahwin dengan Karim tu, keluar kau Peah dari rumah ini”.Maka berlakulah adegan-adegan lari rumah dan kahwin di siam. Haiihhh.. kenapa mesti contoh kahwin je kau ni Fahmi oi? Haha.. Sebab banyak drama-drama Melayu mengenengahkan kes sebegini. Ia sedikit sebanyak memberi gambaran bagaimana masyarakat kita hari ini.

Mengapa tidak dari menghalau anak keluar dari rumah atau mengugut dengan pelbagai ugutan yang mengganggu emosi anak,sebaliknya orang tua memberi dan membantu anak-anak itu?Kerana mereka tetap berdegil untuk berkahwin maka persiapkan mereka sehingga mereka mampu mendirikan rumahtangga. Sekurang-kurangnya kita ada disisi mereka untuk menyokong.
Ini contoh sahaja. Tidak ada kaitan dengan penulis. HAHA
Wahai tentera-tentera Allah, masih banyak lagi kerja kita. Ayuh sinsing tangan dan ubah masyarakat kita. Persiapkan segala jenis kemahiran dan kelengkapan untuk mengubah mentaliti masyarakat ini. Semoga kita terus thabat di atas jalan Dakwah dan Tarbiah ini. Ameen!

Ini sekadar pendapat peribadi penulis. Tidak ada desakan atau ugutan untuk para pembaca menerima pandangan ini. Jika anda kurang bersetuju atau ingin menambah apa-apa, sila kritik kaw-kaw di ruangan komen dibawah. Penulis tak letak ruang komen sebagai hiasan! Whoaaaa!
Comments
1 Comments

1 comment:

  1. Ruang ni hanya hiasan semata2... Hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...