Bujang Memang Senang

“You,buruk la topi ni. Dah la belang-belang. You ingat kain pelikat ke nak buat topi letak atas kepala tu?” awek aku membelek-belek topi aku yang memang macam kain pelikat gunting-gunting lepas tu jahit buat topi.


“ You tak tahu,topi macam ni la style. You boleh buat topi dalam masa yang sama bukak-bukak jadi kain pelikat. Terus boleh pegi surau sembahyang. Lepas sembahyang lipat la balik buat topi. Tengok, tak ke jimat duit. 2 in 1.hehehe..” aku buat lawak yang tak berapa jadi kononnya nak menghiburkan hati buah jantung intan payung aku. Topi tu aku sarungkan semula ke kepala aku.

“eeiii..asal pakai topi senget? Tak cantik la.”

“macam-macam la you ni. Ni la fashion terkini.” Ada-ada aje aku punya hujah..

“ You, tgk ni, kalau topi ni tak ada bahagian depan ni boleh jadi kopiah kain pelikat pulak.hehehe..”

“Bajet alim la tu nak berkopiah ni?” erkk..aku tersentak..

“Sape pulak nak bajet alim, I rock la..” aku bukak topi dan senyum manja kat dia..

Baru je tadi selesai ambil wudhu’ sebab kejap lagi nak solat. Tiba-tiba minah sorang ni panggil pulak dahh..ish..

“youuu..belikan I kinder bueno kat 7E.” dia buat muka comel pulak dah. Sapa tak cair pakcik makcik oii..

“ok, you tunggu eh.” Aku pergi meninggalkan dia

Hajat nak sembahyang zohor aku tangguh jap la. Demi dia yang tersayang aku pergilah beli apa yang dia ngidamkan tu. Dia ni kalau sampai masa dating dengan bulan je ada-ada je benda pelik-pelik yang mintak aku belikan.

“Sayang, nah ni pakcik kinder kamu.” Aku hulurkan satu plastic yang penuh dengan kinder bueno. Makan lah kau puas-puan benda tu. Asalkan kau bahagia. Aku tengok kau bahagia aku pon bahagia..

“Thanks darling…” dia senyum puas hati..aku pun turut puas hati.

“You,teman I makan skali. Jangan la pergi mana-mana.” Aku baru nak bangun pergi sembayang tiba-tiba dia tarik tangan aku. Sejuknya tangan dia. Lembut pun macam kapas. Awak pakai losyen ape ni? Ni mesti Johnson kan? Lembut macam bayi..aku senyum sendiri..hehe

“Nah ambil duit ni. Bape ringgit eh semua ni. Lima pek you beli so 20 ringgit la.” Dia hulurkan dua keping not merah kearah ku.

“Tak payah la duit tu. You simpan duit tu buat belanja beli keperluan bulan you.” Sambil buat muka caring habis sempat aku selit jenaka yang kurang manis. Tak kan la nak cakap dengan awek sopan tahap ustaz. Bosan gle kot..

“Ish, you ni sempat lagi nak buat lawak kotor. Ambil la duit ni. I tak nak asyik you je belanja I” tepekk..satu das aku kena. Dia tampar belakang aku. Tapi kalau dah bercinta ni, dia pukul tu rasa macam kena belai la pulak..seronok…haha

Aku perasan si Muhammad budak yang duduk kat barisan belakang sekali sedang perhatikan kelakuan romantika kami. Pahal budak sorang ni. Pandang-pandang pastu geleng-geleng kepala. Lepas tu senyum pulak. Gila ke apa ha?

Aku bangun dari kerusi dan terus belah dari situ. Dia buat muka sebab aku tak nak ambil duit tu. C’mon la bro,aku laki so aku kena la belanja awek aku. Baru la namanya lelaki sejati..

Dalam perjalanan pulang…

“apalah nasib aku hari ni…” sambil kesat peluh di dahi tangan kanan aku memegang handle motor aku. Kaki dah rasa penat. Baju dah masuk katogeri lawan antara mamak-mamak sedunia. Siapa yang paling basah dan berbau. Kalau aku masuk boleh menang kot..huhu..

Dekat satu kilometer jugak aku sorong motor aku tu. Meter minyak dah tunjuk minyak dah habis tapi nak berhenti isi minyak dompet dah kosong so tawakal habis la moga-moga sempat la sampai rumah. Sekali sikit lagi nak sampai,abis minyak daa…nasib-nasib…

Muhammad bingkas bangun dari katil queen sizenya lantas terus menuju kearah meja study.

“hello, asal bob?”

“lepak sunway?shisha?”

“tak da hal la bro,aku amek ko kat rumah.aku bawak ko so ko kena payung ak okay.”

“Roger”

Kereta wira hitam laju keluar dari porch rumah Muhammad. Dalam beberapa saat hilang kelibat kereta hitam itu ditelan kegelapan malam…

Pengajaran:
1. kalau kau bujang kau tak payah semak perut fikir pasal makan minum sakit pompuan yang bukan dari keluarga kau. Duit tak habis beli barang untuk awek. Cuba korang tengok Muhammad tu,rileks je ada kete siap minyak full tank bhai. Tak ada punya nak tolak kete tu baru nak sampai kat sunway. Dah masyuk tak ada la nak kena tolak menolak kete beb.hahaha..

2. Korang tak rasa kesian ke kat ‘aku’ tu? Dah nak solat, tetiba awek panggil last-last tak solat sampai kiamat. Nak pakai kopiah pulak takut awek cakap alim. Memang takut la kalau awek cakap alim sebab nanti susah la nak ehem3..hahaha

3. Dengan ada awek korang susah sikit la nak buat kebaikan sebab dok sibuk fikir pasal dia je. Kalau Muhammad si bujang senang tu, nak solat ambil kunci kete terus zuuppp…sampai masjid terus. Tak ada yang nak abang sayang darling meh duduk denagan I dah. Tenang je buat amal ibadat.haha



P/s: kisah di atas tiada kaitan dengan penulis. Jangan nak menggatal nak cakap ada kaitan dengan penulis.hahaha..dan satu lagi,maaf sebab gambar topi tak mcam topi kain pelikat sebab aku tak ada topi tu so aku tak tau topi tu macam mana.asal kan belang-belang cukup la kan.haha

(BUJANG=XKAPEL )

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...