Jangan Bajet Genius Wahai Calon SPM!

Terima kasih daun keladi,
Makan nasi berlaukkan sawi,
Biarpun tiada pelawat disini,
Akan ku tetap berkongsi.

Aku mulakan entry perkongsian aku pada kali ini dengan serangkap pantun. Memang kebelakangan ini tak ramai yang datang ke blog aku. Seciput ada la. Tapi tu salah aku jugak sebab jarang sangat nak update blog ni. So hari ni aku nak bercerita lagi. Cerita tentang SPM! :D

Semenjak keputusan SPM 2011 keluar dua minggu lepas, banyak pengajaran yang aku dapat. Salah satunya ialah apa yang aku nak kongsikan pada hari ini. Dah baca tajuk entry ni? Haaa..itulah yang apa aku nak share hari ni.

Study biar lepak, result biar gempak?

Dengan bangganya aku ingin mengatakan bahawa kata-kata kat atas sudah tidak relevan bagi calon SPM. Tapi kalau untuk calon UPSR, PMR masih ada sedikit relevan disitu. Jangan pegang dah dengan kata-kata kat atas tu ye wahai calon-calon SPM 2012 sekalian? Menyesal nanti!

SPM tidak semudah PMR. Serius aku cakap. Aku pernah nak buat eksperimen kat diri aku. Dulu waktu PMR aku pegang kata-kata ni. Aku pergi kelas bawak bantal. Kalau cikgu tak ada aku tido berbantalkan bantal yang empuk. Aku dah tak layan style tido berbantalkan tangan dah. Tak best! Haha



Homework subjek Math je aku buat. Subjek lain aku tak pernah buat. Nota? Assalamualaikum...Maaf kepada cikgu-cikgu aku. Aku tak pernah buat nota. Haha..Tapi itu zaman PMR kawan. Zaman muda-muda. Dan eksperimen aku berjaya. Boleh la,result PMR dapat 8A.

Maka dengan tak sedar dirinya aku meneruskan eksperimen aku ni. Masuk F4 aku terus dengan perangai ni. Dah la aliran sains. Ada Bio,Chem,Physic. So berat jugak la subjek yang aku kena carry ni. Masuk periksa penggal pertama, STRET G!(hiperbola) Wahahaha..

Masih tidak sedar diri. Masuk periksa akhir tahun. Tak stret G dah cuma ada la berbondong-bondong G dan E tu lagi. Haha..

Aku mula sedar diri. SPM tidak semudah itu! Maka misi STRAIGHT A's aku bermula pada awal tahun 2011 iaitu ketika aku F5. Aku push diri. All out. Ikhtiar dan usaha. Doa dan segalanya. 


Bendera kat atas ni aku letak kat meja. Aku nak pergi ke negara ni. Jap,aku tak letak bendera. Aku hanya tulis nama negara ni besar-besar. Cuba teka ni negara apa? Hehe..

Setahun aku fight!

Dialog di suatu pagi selepas solat subuh berjamaah

"Ni kenapa mata bengkak ni? Tidur cukup tak? Tidur kena cukup. Jangan paksa diri sangat. Takut sakit nanti. ingat pesanan mama ni."

Ouhhh.. Aku dah pernah ada mata panda. Bukan bersengkang mata online sampai ke pagi buta ye. Tapi menelaah buku-buku pelajaran.

Dan 21 March 2012 keluarlah keputusan SPM 2011.

Alhamdulillah result tidak mengecewakan. Tapi aku sedikit kecewa dan bersimpati dengan result sesetengah orang. Ya,sudah semestinya kawan-kawan aku.

Tidak bermakna anda cemerlang dalam PMR anda boleh cemerlang dalam SPM. satu konklusi yang mudah aku dapat simpulkan dari situasi yang aku hadapi ini.

"Kegeniusan tidak menjamin apa-apa di dalam SPM"

"Usaha,doa dan tawakal itu formula yang unggul dan akan tetap unggul buat selamanya."

Selamat belajar dan selamat berjuang kepada bakal calon SPM sekalian. Tidak lupa juga bekas calon SPM, perjalanan kita masih jauh, bahkan perjuangan sebenar baru bermula. :)

Comments
4 Comments

4 comments:

  1. yoshh.fiqa pon same. SPM kene lebih byk berusaha berbnding PMR =.=

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...