Belajar Kerana Peperiksaan Atau Ilmu



Aku update status Facebook.

"Wahai anak-anak murid Sri Ayesha ku..Udah-udah le main game tu. pegi study,nak exam dah ni.."


Ada la satu dua anak murid aku yang komen. Aku sebagai cikgu, risau beb masa depan anak-anak murid aku. Cewahh.. Tapi itu memang realiti. Kau bayang, kertas soalan aku dah siap buat. Aku ajar-ajar kat dalam kelas dan aku cuba la tanya satu dua soalan(soalan bocor) tapi hampeh. Satu pun tak boleh jawab. Sentap wa cakap sama lu. Serius!

Berbalik kepada status Facebook aku tadi. Maka adalah seorang hamba Allah yang prihatin kepada perkembangan dan kemajuan ummah islam di Malaysia ini melontarkan komen beliau yang cukup bernas dan menepati syarak.(ayat mau gempak) 

Dia kata, belajar mesti kerana Allah. Ok aku terima. :)

Dia kata, belajar bukan kerana periksa. Ok aku terima. :)

Dia kata, semakin banyak belajar,semakin rasa tidak berilmu, ok ini info tambahan. :)


Realitinya, belajar kerana ilmu pada zaman sekarang ni amat susah nak diterapkan. Bahkan cikgu sendiri kadang-kadang terpaksa mngikut arus semasa. Macam mana anak murid nak belajar kerana ilmu kalau cikgu pun susah nak terapkan budaya tu kan? Namun, semua orang dalam negara kita ini terkesan dengan sistem pendidikan negara kita. Memang negara kita exam-oriented. Kan? 


Dulu senang sangat aku cakap kat orang, Belajar kerana Allah! Belajar kerana ilmu! Semenjak aku jadi cikgu ni,fuhhh..Tidak semudah itu!


Mungkin entry lepas ni aku akan banyak tulis pasal belajar-belajar ni. Tips belajar. Cara-cara untuk belajar kerana Allah dan Ilmu. Banyak sangat benda aku nak share dengan para pembaca blog aku(walaupun tak seberapa ramai pun). 


Kalaulah result aku nanti tak seberapa pun, mungkin aku tidak akan share sebagai seorang pelajar cemerlang, tetapi aku boleh share sebagai seorang guru dan cikgu. Aku akan kupas sesuatu isu itu dari kaca mata seorang pendidik. Semua orang pernah jadi pelajar kan? Tapi tak semua orang pernah jadi cikgu.Betul tak?(apahal tibe-tibe gaya bangga ni?) haha!


Apa yang penting, Sistem pendidikan negara kita pada hari ni, hampir memustahilkan pelajar belajar kerana Ilmu itu. Tapi masih ada golongan yang bermujahadah. Dan diorang berjaya lawan arus semasa ini. Tahniah! Anda bagaimana? :D



Comments
2 Comments

2 comments:

  1. skang ni ssh nak cari student yg balaja sbb ilmu. sumer blaja sbb nak exam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu yang aku cakap sebab sistem pendidikan tu. Kita yang cikgu ni pun taktau nak encourage dorang tu. Sampai satu tahap,terpaksa guna reason exam jugak supaya dorang nak jugak belajar.huhu

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...