Kasih Ayah Sepanjang Pagar, Kasih Ibu Sepanjang Jalan



Bila aku rindu mak aku,mesti aku akan buat entry pasal ibu. Jap, selalu ke aku buat entry pasal ibu? Tak selalu maka itu bermaksud aku tak selalu rindu mak aku? Haha..namun begitu, entry bukan satu kayu ukur yang bagus. Aku rindu mak aku setiap hari. :D

Sejak berusia belasan tahun lagi aku sudah duduk berjauhan dengan mak dan ayah aku. Aku ingat lagi pesanan ayah aku sewaktu aku masih lagi di sekolah menengah.

"Abah nak fahmi telefon mama paling kurang dua minggu sekali. Tak telefon abah takpe. Yang penting telefon mama. kesian mama rindu fahmi~"

 Aku sebagai anak yang patuh,maka aku pun telefonlah seperti yang diminta. Setiap hari rabu dan sabtu aku akan telefon mak aku. Yang dialog tadi tu,ayah aku cakap kat aku tanpa pengetahuan mak aku. So mak aku mungkin akan terharu sangat bila aku call dia."bagusnya anak aku call aku." Hehe..

Sekarang aku dah tidak bersekolah. Lagi ayah aku tekankan hal ini." Telefon mama! Telefon mama selalu!" Bukan ayah aku memaksa,cuma dia ingin mendidik aku. Aku faham. Kadang-kadang ada juga aku terlupa nak telefon mak aku. Tapi serius kalau tak telefon,kau tak tenang beb! Ini serius.

Dua hari sekali aku telefon mak aku. Tapi aku masih tak dapat kalahkan kakak aku yang telefon setiap hari. Cisss..Haha

"Tak telefon abah tak apa. Yang penting telefon mama. Kalau dalam 10 kali tu,7 kali telefon mama,3 kali je telefon abah. Faham?"

Aku hanya mengangguk. Aku akan selalu telefon mama! Tiba-tiba keluar pepatah yang aku tak pernah dengar.

"Kasih Ayah Sepanjang Pagar, Kasih Ibu Sepanjang Jalan"

Aku terdiam. Aku tak pernah dengar. Ayah aku pun keliru sebenarnya. Dia tak pasti tu pepatah mana. Dia cakap, mungkin pepatah siam kot(ayah aku boleh cakap siam)

So, faham apa maksud pepatah tu? Haha..dan lagi satu,siapa tau ni pepatah mana boleh bagitau aku. Hehe..
Comments
4 Comments

4 comments:

  1. kalau x call berdosa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. tak berdosa,tapi kalau call dapat pahala.:D

      Delete
  2. tertarik dengan pepatah tu. satu, nak gambarkan kasih mak lebih dari kasih ayah. kedua, tak semua jalan ade pagar kan? :) ketiga, entahlah. macam merasakan mak lah penunjuk segalanya, sepanjang jalan. ayah as pelindung macam pagar. seposen dua pendapat saya. tertarik sungguh dgn pepatah tu :

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...