Ini Namanya Adab Dan Tatacara


Assalamualaikum...

Setelah hampir seminggu hidup aku tanpa seorang insan bernama ibu di sisi,banyak benda aku belajar. Banyak pengajaran dan pelajaran yang aku peroleh secara langsung mahupun tidak langsung. Namun begitu,aku tidak pernah merasa kedekut untuk kongsikan apa yang aku dapat dengan pembaca blog aku.

Hari ni aku nak cerita tentang adab menziarahi sahabat. Kenapa tiba-tiba ni?

Biasa la bila ada apa-apa musibah,sakit atau kematian,kita akan diziarahi oleh kawan-kawan kan? Memang dalam semingu ni ramai manusia yang datang menziarahi keluarga aku. Untuk memberi sokongan dan ucapan takziah.

Cuma ada satu peristiwa yang membuatkan aku sedikit terkilan.

"Weh fahmi, Ahmad datang dari KL ni. dia datang nak jumpa kau. Meh la datang rumah aku,kau nak jumpa dia tak?"

APAKAH???!!!

Kenapa aku yang kena pergi ke rumah dia? Dia nak ziarah aku atau aku yang nak ziarah dia?

Kepada yang terasa,maafkan aku. Aku tulis kat sini supaya semua orang boleh ambil pengajaran. Tak ada niat nak sakiti mana-mana pihak.

Lain kali,kalau ada sahabat ditimpa musibah atau kematian ke,kalau nak datang ziarah tu biarlah kena caranya. Datang rumah dia,ucap takziah. Bukan suruh sahabat tu yang datang rumah kita. Nonsence!

Dapat kan apa yang aku cuba sampaikan ni?

Orang pertama yang perlu ambil pengajaran ialah aku. So lepas ni kalau aku nak pergi ziarah sahabat,biarlah beradab dan kena caranya.

Macam ada seorang sahabat aku dari kulim, dia datang kampung aku semata-mata untuk ucap takziah. Bukan dengan tangan kosong,tapi dia bawa buah-buahan. Bukan setakat tu sahaja! Dia beri sedikit hadiah berbentuk wang kepada aku. Ini baru namanya mengaplikasikan Silibus Akhlak dalam kehidupan!

Terima kasih jugak sahabat-sahabat yang datang dari Ipoh. Mereka bertolak dari Ipoh pukul 1 pagi dan tiba di kampung halaman aku pada pukul 5 pagi. Mereka merupakan rombongan yang sempat solat jenazah untuk arwah.

Gambar bawah ni rombongan abang-abang macho aku dari KL. Dorang naik bas malam ahad,datang ziarah aku,malam isnin balik semula ke KL. Semata-mata nak ziarah aku. Orang gila je tak terharu. :')



Terima kasih kepada sahabat-sahabat aku yang sanggup datang dari jauh untuk menziarahi aku. Memberi sokongan dan kekuatan kepada aku. Semoga anda semua dirahmati Allah. :)

Fahmi: Saya rindu mak saya.
Comments
3 Comments

3 comments:

  1. hari-hari bg 0rg nanges bca bl0g hang.....keep up...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada part sedih ke kat entry ni?haha

      Delete
    2. part last skali "saya rindu mak saya " trharu gila baca....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...