Anak-anak Aku Dan Tok Mereka



Assalamualaikum..


Pagi tadi tiba-tiba aku rasa macam nak dengar lagu Number On For Me by Maher Zain. Aku pun bukak dan layan. Bila dah dengar lagu tu sah-sah la aku akan ingat kat mak aku kan? Memori bersama mak aku terus bermain di fikiran. Tiba-tiba aku teringat doa aku yang Allah tak makbulkan di dunia ni.


and even though i was so bad
i've learned so much from you
now i'm trying to do it too
love my kid the way you do



Sampai je part ni aku terus teringat doa tu...


Semenjak akal aku semakin matang dan waras untuk memikirkan perihal kahwin,aku sudah mula melafazkan doa ni. Apa kaitan dengan kahwin ni? Haha.. 


Memandangkan aku merupakan anak bongsu di dalam keluarga aku dan mak ayah aku semakin meningkat usia,ada satu perkara yan amat aku takuti. Aku mengharapkan perkara ini tidak berlaku sebelum waktunya.


"Ya Allah, aku mengharapkan majlis perkahwinan aku nanti diceriakan oleh kehadiran kedua orang tua aku. Mereka dapa melihat anak bongsu mereka menikah. Dan aku juga berharap,mereka sempat melihat,bermanja dan bermain dengan anak-anak aku kelak. Jangan kau ambil mereka sebelum saat ini sampai."


Cucu bongsu mama aku buat masa ni

Namun doa aku ini tidak dimakbulkan,Allah ambil mak aku awal. Tak sempat tengok menantu bongsu dia dan juga satu-satunya menantu perempuan. Allah tahu yang terbaik kan? :)

Jadi pagi tadi aku berazam dengan bersungguh-sungguh,walaupun anak-anak aku nanti tak sempat hidup bersama tok mereka dan mereka tidak pernah melihat tok mereka,aku akan pastikan mereka mengenali dan menyayangi tok mereka sama seperti Baba mereka kenal dan sayang tok mereka. 

Macam mana aku nak buat? Tu kita akan fikirkan jalan. Aku nak mereka tahu siapa tok mereka ni. Nak cerita keperibadian tok mereka ini. Nak cerita ketokohan tok mereka ini. Dan aku yakin dan pasti,mereka akan merasa kagum dan bangga mempunyai seorang tok yang hebat. Dan aku akan pastikan, Mereka akan merindui tok mereka dan ingin sangat berjumpa dengan tok mereka sama seperti kerinduan dan keinginan Baba mereka. :')

Kesimpulannya, Aku nak didik anak-anak aku baik-baik. Biar keturunan mak aku semua baik-baik belaka. Aman bahagia dia di Alam sana insyaallah...

Fahmi: Sorry kalau korang bosan asyik baca pasal mak aku je. Tapi aku tak akan pernah bosan untuk menulis tentang dia.Sekian.

Comments
2 Comments

2 comments:

  1. siapa lagi yang nak tulis tentang mak kita kalau bukan kita sendiri? takpe, akak suka baca, and keep on writing okayy?

    :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup,anak dia la kan?hehe..nak suruh kawan-kawan dia tulis pulak la.mesti best untuk dibaca.:D

      Thanks bagi sokongan.:D

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...