Hukum Wish Merry Christmas


Apa hukum wish Merry Christmas?

We wish you a Merry Christmas?

Sekadar perkongsian.:) 

 Updated!

Soalan: Dr MAZA, kita negara yang berbilang agama. Ramai yang mempunyai kawan pejabat, jiran dan lain-lain yang bukan muslim. Apabila tiba hari raya kita mereka mengucapkan selamat hariraya. Masalahnya, apabila tiba giliran hari raya agama mereka pulak, kita rasa macam serba salah. Bolehkah seorang muslim berikan ucapan selamat hari raya agama lain. Saya takut rosak akidah, tapi ramai pemimpin dan kawan-kawan muslim yang lain ucapkan. Saya pun risau juga kawan-kawan bukan muslim kecil hati, tapi saya pun nak jaga akidah saya. Bolehkah Dr Asri berikan pandangan?

 Untuk mengetahui jawapan lanjut sila rujuk Sini

Question: Dear scholars, as-salamu `alaykum. Would you please shed light on the ruling of congratulating non-Muslims on their festive occasions. Please explain this issue in detail, such as congratulating them for their different festivities including national ones as well as exchanging gifts. Jazakum Allah khayran. 

Ini jawapan dari European Council for Fatwa and Research.

 Untuk bacaan lanjut sila rujuk SINI


Fahmi: Berapa ramai yang tahu tentang hukum wish merry krismas?Berapa ramai yang mengucapkan Merry Krismas tapi tidak tahu makna disebalik merry krismas. Apa hukum ucap Merry Krismas?Mungkin entry kali ini entry aku main copy past je. Namun disebalik aktiviti ini, aku melihat ada besar manfaatnya yang dapat kita kongsi bersama. Aku letak link rujukan ye.hehe

Comments
2 Comments

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...